Volgende week opent de autobeurs van Beijing zijn deuren. Op de belangrijkste autoshow van China zijn voldoende westerse merken te vinden op zoek naar expansie in de gigantische markt. Maar wil de Chinese consument nog wel een Europeaan?
Om het jaar wisselen de Beijing Motor Show en Shanghai Motor Show stuivertje als host van Auto China, de belangrijkste autoshow van het land.
Auto China is voor veel westerse autofabrikanten de toegangspoort tot een enorme markt, schrijft Carros.nl. China kent ruim 1,3 miljard inwoners, waarvan er in 2014 al 300 miljoen beschikten over een rijbewijs voor een motorvoertuig. In 2014 telde China 154 miljoen personenauto’s en werden er liefst 22 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Vorig jaar groeide dat aantal door naar 24,6 miljoen. Het is daarmee de grootste automarkt ter wereld.
Joint-venture met lokale producent
Volkswagen is marktleider in China, gevolgd door General Motors. Dat is direct terug te zien in de top 10 van meest verkochte modellen in 2015. Liefst de helft daarvan – de Tiguan, Jetta, Santana, Sagita en Lavida – is van Volkswagen. Of beter gezegd: van de joint-venture die Volkswagen met de Chinese SAIC Motor Group moest aangaan. Zo’n innige samenwerking met een lokale producent is nu eenmaal een voorwaarde tot toetreding tot de Chinese markt van de protectionistische overheid.
Bestseller is – voor het vierde jaar op rij – de Wuling Hongguang, een model uit de General Motors-stal. De vijfzits MPV dankt zijn populariteit aan zijn scherpe vanafprijs van 6.100 euro en het feit dat China is afgestapt van haar eenkindpolitiek. General Motors staat met de Wuling Baojun en de Buick Excelle nog tweemaal in de lijst. De Great Wall Haval H6 is het enige model in de top 10 van een Chinees merk.
Chinese markt koelt af
Hoewel de groei van de de Chinese automarkt de laatste jaren spectaculair was en merken als Ford, General Motors en Volkswagen daar het meeste van profiteerden, koelt de markt duidelijk af. Waar in 2013 de groei nog 16 procent bedroeg, daar kon er 2014 nog maar 10 procent groei worden opgetekend. Vorig jaar was er ‘slechts’ 8,5 procent te noteren.
De grote westerse merken hebben daar nadeel van. Net als van de btw-verlagingen die de Chinese overheid sinds oktober doorvoert op zuinige en compacte auto’s. Om de autoverkopen te stimuleren zijn auto’s met een motor tot 1,6 liter extra voordelig. Het is precies het segment waarin de Chinese merken met hun scherpe prijzen de concurrentie met de westerse merken kunnen aangaan.
Opmars Chinese automakers
Daarnaast hebben Ford, General Motors en Volkswagen het nakijken in de SUV-markt, die nu booming is in China. Daarin hebben Chinese merken traditiegetrouw het grootste marktaandeel en die is de laatste tijd alleen maar toegenomen. De SUV-markt groeide vorig jaar met 50 procent en maakt nu voor meer dan een derde deel uit van de totale personenwagenverkoop.
De Great Wall Haval H6 – het enige Chinese model in de verkooptop-10 – is zo’n SUV van eigen makelij. Voor 15.000 euro heb je er al een, terwijl de Volkswagen Tiguan zeker het dubbele kost. Tel daarbij op dat de tien jaar technische achterstand die Chinese merken volgens analisten hebben op de gerenommeerde merken uit het Westen snel wordt ingelopen en hun opmars lijkt voorlopig niet te stuiten.
Lees ook op Carros.nl
Share a Porsche: een 911 delen met je vrienden
Jaguar zegt stationwagon vaarwel
Volkswagen denkt aan nieuwe luxe SUV
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl